Proč e-learning?
E-learning slouží jako učební materiál ke vzdělávání pedagogů, kteří mají zájem stát se koordinátory žákovského parlamentu na své základní škole a rozvíjet tak u žáků znalosti v oblasti demokratické výchovy.
Vzhledem ke klesajícímu zájmu, hlavně mladých lidí, podílet se na politickém životě v naší zemi má vzdělávání v oblasti demokratické výchovy žáků, stále větší význam. Jedním z úkolů žákovského parlamentu je ukázat žákům smysl spolupodílení se na rozhodování a částečně i vedení školy jakožto instituce, ve které tráví čas.
Všechny moduly e-learningu jsou licencovány pod licencí Creative Commons [BY-SA].Licenční podmínky navštivte na adrese
creativecommons.org
I. Co je to žákovský parlament
- Je diskusní fórum školy, ve kterém se žáci vyjadřují k záležitostem týkajícím se školy
- Umožňuje žákům aktivně se zapojovat do života školy
- Jeho náplní je také komunikovat s vedením školy a s pedagogickými pracovníky, a zároveň předkládá připomínky a náměty ze tříd, informuje žáky o dění ve škole
- Je prostor pro zapojení žáků do života školy
- Podporuje zodpovědnost žáků za vlastní vzdělávání a umožňuje jim tak podílet se na chodu školy
- Zástupci žákovského parlamentu se pravidelně setkávají na pracovních schůzkách, na nichž přednášejí návrhy a připomínky svých spolužáků ke vzdělávacímu procesu, školnímu prostředí a vzájemnému soužití
- V žákovském parlamentu se scházejí vybraní žáci a pod vedením koordinátora se snaží změnit školu tak, aby se v ní všichni cítili lépe
I. Co je to žákovský parlament
Žákovský parlament je ustanoven ze zástupců 3. až 9. tříd ZŠ. Pro žáky z 1. a 2. třídy není účast v žákovském parlamentu vhodná, jelikož žáci se teprve sžívají se školním prostředím.
Dospělá osoba z řad pedagogů.
- Žákovský parlament hledá cesty k odstranění problémů, jež se ve škole vyskytnou, a zaručuje realizaci nalezených řešení
- Vymýšlí, plánuje a realizuje nejrůznější vylepšení žákovského života, je živou součástí školy a podporuje demokratickou atmosféru a pozitivní žákovské klima
- Je komunikačním mostem mezi žáky, učiteli a vedením školy
II. Osoba koordinátora
- Jedná se o zkušeného odborníka, který má VŠ vzdělání a praxi v oblasti vzdělávání nebo práce s dětmi
- Musí dobře rozumět všem procesům, které se odehrávají přímo v žákovském prostředí
- Koordinátor musí bojovat proti předsudkům ze strany vedení školy, neochotě kolegů v pedagogickém sboru a malé motivaci u žáků
- U osoby koordinátora jsou kladeny vysoké nároky na osobnostní a sociální profil
- Mělo by se jednat o člověka, který má kladný vztah k práci s mládeží
- Měl by být obeznámen se všemi problémy, které běžně řeší současný učitel
- Měl by mít teoretické znalosti z oblasti humanitárních věd — historie, filosofie a také základní znalosti práva a zákonů
- Musí mít povědomí i o fungování skutečného parlamentu v České republice i parlamentu Evropské unie
- Musí se orientovat v politickém spektru
- Měl by ovládat informační a komunikační technologie
- Musí rozumět tomu, jak efektivně technologie používat v projektu
- Mimo profesní a odborné kompetence musí mít velké komunikační dovednosti
- Musí umět jednat s žáky i s vedením školy, ale také s nepedagogickými pracovníky a s rodiči
- Dále musí umět řešit problémy, motivovat, vést žáky ke splnění cílů a jednat v týmu
- Důležitá je i schopnost nepřebírat za žáky jejich úkoly a řešit za ně problémy
- Musí umět potlačit vlastní vůdcovské schopnosti a nechat žáky nejen pracovat, ale dát jim možnost vyzkoušet si vést a řešit samostatně problémy
- V neposlední řadě je u koordinátora důležitá i odolnost vůči stresu a vyhoření, která je u mnohých pedagogů stále častější a může fungování parlamentu omezovat
- Koordinátor musí počítat, že ne všichni kolegové budou příznivě nakloněni projektu žákovského parlamentu, a že bude muset bojovat proti neochotě učitelů a malé motivaci u žáků
- Také spolupráce s vedením nemusí být na všech školách ideální
- Musí proto počítat, že i ze strany vedení školy mu mohou být kladeny nemalé překážky
1. Rozhodovací role
- Koordinátor musí společně s vedením školy určit rámec a strukturu, jak bude žákovský parlament dále fungovat
- Nejen jestli bude používat hlasovací aplikaci a kde bude žákovský parlament zasedat, ale i do jaké míry budou zapojeni ostatní žáci školy
- Musí rozhodnout, jestli zasedání žákovského parlamentu budou veřejná, nebo nikoli
- Také zvolí dobu zasedání žákovského parlamentu
- Doporučí vedení školy, jestli budou schůzky v době vyučování, nebo mimo výuku
- Jestli budou schůzky veřejné a součástí rozvrhu, musí určit, jak často se bude žákovský parlament scházet
- Čím větší bude propojenost výuky se žákovským parlamentem, tím více dává škola na zřetel jeho důležitost
2. Spolupráce s vedením školy
Bez pozitivního přístupu vedení školy nemá fungování žákovského parlamentu smysl.
- Koordinátor musí přesvědčit vedení školy o pozitivech a podpoře žákovského parlamentu
- Vedení školy musí dát najevo nejenom žákům, ale i ostatním učitelům a nepedagogickým pracovníkům svou podporu a zájem na fungování této instituce
- Právě koordinátor musí být pojidlem mezi vedením a žákovským parlamentem
- Musí umět přesvědčit vedení školy o nutnosti přijmout návrhy a nápady, které z pléna žákovského parlamentu přijdou
- Nezájem nebo neustále odmítání návrhů vzešlých ze schůzek žákovského parlamentu, může vést ke ztrátě zájmu žáků a jeho konci
3. Boj s neochotou učitelů
- Učitelé na mnoha školách velmi neradi vybočují ze zajetých kolejí a velmi neochotně dělají cokoli nad rámec jejich současné činnosti
- Koordinátor musí dát jasně najevo, že práce žákovského parlamentu je jednou z priorit školy
- Musí přesvědčit vedení školy, ostatní kolegy a nepedagogické pracovníky, že dobře fungující žákovský parlament bude přínosem pro chod školy a povede k zjednodušení jejich práce a celkově zlepší klima školy i její prestiž
- Jestliže bude žákovský parlament narážet na neochotu ze strany učitelů nebo nepedagogických pracovníků školy, bude to mít pro jeho fungování demotivující účinek
- Bude-li žákovský parlament založen jen formálně a jeho podpora ze strany vedení školy nebude fungovat, nemá význam jej na škole zřizovat
4. Motivační role
- Koordinátor musí vlastním příkladem strhnout ostatní členy parlamentu k intenzivní práci
- Jeho zápal bude pro ostatní členy motivací a příkladem, jak svou práci zlepšit a zefektivnit
- Nesmí přitom zapomínat, že hybnou silou musí být sami žáci. Na nich musí být hlavní podíl práce a rozhodování, oni se musí naučit žákovský parlament vést a řídit
- Koordinátor je pouze člověk, který má projekt odstartovat, nasměrovat správným směrem a pomáhat při jeho fungování
- Motivovat je třeba nejen členy žákovského parlamentu, ale i ostatní žáky školy, učitele i nepedagogické pracovníky, jelikož fungování žákovského parlamentu bez nich není možné
- Čím větší počet osob se do práce žákovského parlamentu zapojí, tím větší efekt to přinese
- V neposlední řadě je vhodné zapojit rodiče, kteří jsou také nedílnou součástí školy
5. Výkonná funkce
- Koordinátor musí fungovat také jako výkonná moc žákovského parlamentu
- Návrhy a připomínky, které ze strany žákovského parlamentu vzejdou, musí být také v nejbližším možném termínu splněny
- Koordinátor má mnoho možností, jak na to dohlédnout
- Jestliže bude chybět dodržování a plnění rezolucí žákovského parlamentu, bude jeho práce neefektivní a povede k frustraci jeho členů
- Jestliže se například žákovský parlament v rámci podpory ekologie rozhodne pro nákup nádob na třídění odpadů a ani po opakování žádosti se nákup neuskuteční, je to signál, že vedení školy nemá o práci parlamentu zájem
Poradní funkce
Zvláště na základní škole je velmi důležité, aby koordinátor pomáhal a radil. Musí najít správnou míru, aby na jedné straně pomáhal hlavně mladším členům parlamentu v jejich činnosti, ale na druhé straně nepřebíral na sebe všechnu práci. Měl by ukázat správnou cestu a nechat žáky, aby se snažili řešit problémy co nejvíce vlastní iniciativou. Může radit, pomáhat a koordinovat činnost školního parlamentu, ale nepotlačovat v žácích jejich názory a připomínky. Co nejvíce nechat pracovat žáky a pouze je nasměrovat správným směrem a radit jim při řešení problémů.
III. Příprava na zahájení žákovského roku
- Před zahájením žákovského roku je třeba seznámit učitelský sbor, vedení školy i nepedagogické pracovníky s projektem žákovského parlamentu
- Tento úkol zajistí koordinátor ve spolupráci s vedoucími pracovníky školy
- Hlavní role spočívá na koordinátorovi, vedení školy je spíše garantem a záštitou projektu
- Jejich úkolem je dát najevo důležitost a podporu
- Nejlépe v přípravném týdnu musí dojít ke schůzce koordinátora s učitelským sborem a nepedagogickými pracovníky
- I když v parlamentu nebudou zástupci z 1. a 2. tříd, také tito žáci by se měli dozvědět o funkci žákovského parlamentu a jeho přínosu pro školu. Každý učitel i žák se může seznámit s fungováním a pravidly parlamentu prostřednictvím absolvování volně dostupného
e-learningu, který bude součástí tohoto projektu
IV. Volby
- Volby jsou hlavním mechanismem demokracie, kterým žáci vybírají ze svých řad zástupce do žákovského parlamentu
- Volby do žákovského parlamentu se budou skládat ze dvou částí
- Nejprve proběhne třídní kolo voleb
- Z tohoto kola vzejdou uchazeči do školního kola
1. Třídní kolo voleb
- Z třídního kola voleb, které proběhne v jednotlivých třídách školy, vzejdou kandidáti do školního kola voleb
- Toto kolo je čistě v kompetencích třídy a třídního učitele
- Koordinátor společně s vedoucími pracovníky školy pouze rozhodne o počtu kandidátů za jednotlivou třídu
- Záleží na velikosti školy, počtu žáků ve třídách a kapacitních možnostech
- Ideální by bylo, kdyby v žákovském parlamentu byla zastoupena každá třída a její zástupce mohl předkládat podněty ostatních žáků
- Hlasování bude probíhat tajně a písemně
- Každý žák napíše na volební lístek jednoho spolužáka, kterého považuje za vhodného člena žákovského parlamentu
- Třídní učitel spočítá hlasy a seznámí třídu s výsledky
- Zvolení zástupci se poté zúčastní celoškolních voleb do žákovského parlamentu
2. Školní kolo voleb
- Školní kolo bude probíhat ve volební místnosti pod dozorem volební komise
- Volba může probíhat za pomoci předem připraveného softwaru ve volební místnosti opatřené počítači
- Odkaz na hlasovací aplikaci, která je volně dostupná na internetu: https://classflow.com/cs/
- Hlasování probíhá tajně a je pouze jednokolové
- Výše uvedený systém voleb je příkladem, jak je možné volby uspořádat, a není dogmatem
- Každá škola si může nastavit svá kritéria!
3. Propagace — předvolební kampaň
- Každý zájemce o členství v žákovském parlamentu musí dostat možnost se patřičným způsobem prezentovat
- Předvolební kampaň by měla probíhat podobně jako ve skutečných volbách. Kandidáti mohou použít plakáty, spoty nebo mítinky. Mohou použít i internet, Facebook, školní noviny nebo jiná média
4. Příprava voleb
- Po stanovení data voleb, musí být ustanovena volební komise
- Té by se měli účastnit zástupci každé třídy a také někteří z učitelů a nepedagogických pracovníků
- Vedení školy ve spolupráci s volební komisí zajistí přípravu volební místnosti
5. Harmonogram voleb
- září — vyvěšení obecných informací o žákovským parlamentu
- druhá polovina září — třídní kolo voleb
- první polovina října — celoškolní kolo voleb
- druhá polovina října — ustavující zasedání žákovského parlamentu
- Volby do žákovského parlamentu budou probíhat na začátku každého žákovského roku
- Funkční období zvoleného zástupce je jeden rok, vede jej tedy ke svědomité a dobré práci a snaze přesvědčit ostatní o svém znovuzvolení
- Opět záleží na vedení školy, jestli se rozhodne takto náročné volby organizovat každý rok
- Je možné nechat dovolit pouze zástupce prvních ročníků a žáky, kteří se rozhodnou odstoupit z funkce, opustí školu, nebo budou z parlamentu vyloučeni
V. Fungování a pravidla parlamentu
- Koordinátor společně se členy žákovského parlamentu stanoví základní funkce parlamentu a jeho pravidla
- První schůzka musí sloužit také k vymezení pravidel a kompetencí členů žákovského parlamentu
- Ustavující schůze musí určit předsedu, jeho zástupce a také další důležité funkce pro fungování žákovského parlamentu, jako zapisovatele nebo ověřovatele zápisu aj.
V. Fungování a pravidla parlamentu
- Musí být také jasně stanoveny termíny schůzek jednání, čas a místo, kde se bude žákovský parlament setkávat
- Zde je jedna z důležitých rolí koordinátora, jelikož právě on ve spolupráci s vedením školy má ve své kompetenci určit, kdy budou schůzky žákovského parlamentu probíhat
- Koordinátor společně s vedením školy rozhodnou, jak často se bude žákovský parlament scházet a také jestli budou schůzky po vyučování nebo budou součástí výuky
- Ideální je varianta zakomponovat schůzku žákovského parlamentu do rozvrhu hodin
- Tato varianta umožňuje členům parlamentu navštěvovat schůzky v rámci vyučování a neubírá jim volný čas
- Bohužel však neumožní ostatním žákům školy navštěvovat schůzky žákovského parlamentu
V. Fungování a pravidla parlamentu
- Je možné pojmout schůzku žákovského parlamentu jako celoškolní záležitost. V tom případě může schůzka probíhat veřejně v době vyučování, třeba v aule nebo tělocvičně školy, za účasti všech žáků i učitelů
- Další variantou jsou schůzky po vyučování nebo před ním
- Zde může dojít k neochotě žáků věnovat svůj volný čas a je možné, že nebudou na schůzky chodit
- Proto je třeba vybrat takové žáky, kteří budou mít o práci ve žákovským parlamentu zájem a budou ochotni věnovat mu část osobního volna
- Také je třeba zajistit dostatečnou propagaci
- Nalézt místo a způsoby, jak nejlépe zpropagovat a přiblížit fungování parlamentu všem ostatním žákům, ale i učitelům, vedení školy a v neposlední řadě nepedagogickým pracovníkům školy
- Musí být vymezeno místo pro propagaci
- Nejlépe nástěnka ve společných prostorech školy (vstupní hala, chodby, sborovna aj.)
- Také je důležité zapojit i jiná média, třeba internetové stránky školy, Facebook, Instagram, žákovský časopis nebo školní TV, pokud na škole fungují
VI. Jednací řád
- Zvolení členové žákovského parlamentu si na svém prvním zasedání stanoví jednací řád
- Jednací řád je soubor formálních pravidel, jimiž se řídí výbory, skupiny a jednotky
- Jde o nástroj upevňující demokratické principy ve skupině
- Jednání musí mít jasná pravidla
1. Ustavující schůze
- Na první schůzce si členové parlamentu, mimo jednacího řádu, zvolí předsedu, jeho zástupce a společně s vedením školy a koordinátorem, určí pravidla fungování parlamentu
- Podle možností školy zvolí formy toho, jak bude žákovský parlament pokračovat
- Určí frekvenci schůzek, jejich formu, způsoby hlasování, počet výborů a jejich fungování
2. Vedení schůzek
- Je třeba ustanovit, kdo jednání povede a jakým způsobem budou ostatní členové vstupovat do diskuze
- Jednání by měl vést předseda nebo jeho zástupce
- Vedení se může ujmout i někdo z učitelů nebo se může řízení jednání střídat
- Do jednání se mohou zapojovat všichni členové parlamentu, ale musí tak být po řádném přihlášení a nesmí si vstupovat do hovoru
- Žáci se tak učí respektu k ostatním a možnost svobodného vyjadřování
- Vše řídí pověřený zástupce, který určuje pořadí hovorů a stará se o dodržování pravidel
- Nemusí se vždy jednat o předsedu, ale může se vedoucí jednání měnit tak, aby si i ostatní členové vyzkoušeli tento nelehký úkol
- Do diskuze se mohou zapojit i hosté, kteří jednání parlamentu navštíví, ale jejich příspěvky jsou na pořadu až po příspěvcích členů parlamentu
- Je také dobré hned na první schůzce určit, jestli se bude diskutovat od stolu nebo bude stanoveno místo, u kterého se bude hovořit
3. Program schůzek
- Před každou schůzkou musí být vyhotoven program schůzky, který musí být zveřejněn alespoň tři dny před jednáním
- Program musí být znám nejenom členům žákovského parlamentu, ale i všem ostatním, ať už žákům, pedagogickým i nepedagogickým pracovníkům školy
- Proto je třeba jej vyvěsit na předem stanovených místech v tištěné formě, ale i na webových stránkách školy
4. Zapisovatel
- Ten musí vyhotovit zápis z každé schůzky žákovského parlamentu
- Hlavně na prvních schůzkách by to měl být zkušený člověk, který tento úkol zvládne
- Může se jednat i o někoho z učitelů, ten postupně zaškolí ostatní členy parlamentu
- Ideální by bylo pořizovat ze schůzek audio nahrávku, ze které se vyhotoví zápis
- Zapisovatel se také stará o počítání a zapisování hlasů při hlasování žákovského parlamentu
5. Hlasování
- Hlasování probíhá za pomocí hlasovacího softwaru, ale každý člen potvrdí své rozhodnutí zvednutím ruky, aby všichni věděli, jak se rozhodl
- Každý ze členů má možnost hlasovat pro, proti, nebo se zdržet hlasování
- Návrh je přijat, jestliže je schválen nadpoloviční většinou přítomných členů parlamentu
- Jestliže je schůzky přítomný sudý počet členů, má předseda dva hlasy
- Není-li přítomen předseda, přechází toto právo na jeho zástupce nebo na vedoucího jednání
6. Usnášeníschopnost
- Schůzka žákovského parlamentu je usnášeníschopná jen v tom případě, jestli je přítomná nadpoloviční většina jeho členů
- Jestli tomu tak není, schůzka může proběhnout, ale není možné schvalovat nové návrhy
7. Ověřovatel zápisu
- Na každé schůzce je také třeba určit ověřovatele zápisu, který svým podpisem schválí jeho pravdivost
- Ideálně by to měli být dva členové žákovského parlamentu
- Takto ověřený zápis bude opět zveřejněn v tištěné formě a na webových stránkách, tak jak tomu bylo u programu
Jednací řád si může každá škola vytvořit sama, podle počtu členů žákovského parlamentu, prostor nebo možností, které jsou jim k dispozici.
VII. Oficiální uvedení do úřadu — podepsání smlouvy
- Slavnostní slib
VII. Oficiální uvedení do úřadu — podepsání smlouvy
- Na ustavující schůzce by měli všichni členové žákovského parlamentu složit slavnostní slib
- Ten bude vyhotoven i v písemné formě a každý ze zvolených členů jej stvrdí podpisem
- Podepsaný slavnostní slib by měl být oficiálně předán na ustavující schůzce žákovského parlamentu a tento akt by měl sloužit jako uvedení do úřadu žákovského parlamentu
VIII. Aktivity, spolupráce, prosazování
- Žáci na svých schůzkách předkládají návrhy a náměty na zlepšení fungování školy
- Tím pomáhají k jejímu rozvoji a zlepšování
- Žáci mnohdy vidí problematiku školy a jejího prostředí jinak než učitelé nebo vedení
- Mohou prosadit záležitosti, které učitelé ani vedení nevidí, a také jsou jakousi zpětnou vazbou kontroly jejich fungování
- Mnohdy se mohou zapojit i do organizace akcí pořádaných školou a převzít na sebe míru odpovědnosti za jejich fungování
- Z pléna žákovského parlamentu mohou vyjít návrhy, které vedení ani učitele nenapadnou, ale pro žáky jsou zajímavé a potřebné
Konkrétní nápady a návrhy
- Snažit se o internetovém pokrytí společných prostor školy
- Zakoupení elektronického portálu s informacemi o škole
- Možnost výběru jídel ve školní jídelně přes internet
- Pořízení barevných nádob na třídění odpadů
- Podílet se na vytváření obědových pauz pro jednotlivé ročníky
- Navrhnout netradiční místa pro předávání vysvědčení
- Navrhovat místa, která by chtěli navštívit v rámci exkurzí a výletů
Konkrétní nápady a návrhy na akce pořádané ŽP
- Velký význam mají výbory žákovského parlamentu
- Do nich se mohou zapojit i žáci, kteří nejsou členy parlamentu, ale mají zájem podílet se na chodu školy v konkrétní oblasti
- Při této instituci mohou vznikat např.
Konkrétní nápady a návrhy
Sportovní výbor
- Mnoho žáků školy je výbornými sportovci a sport bývá jediným způsobem, jak na sebe mohou upozornit a zviditelnit se v rámci školy
- Většina škol se účastní různých sportovních soutěží, ať už v rámci města, okresu či kraje
- Sportovní výbor může koordinovat činnost žákovských týmů
- Může pomáhat učitelům TEV v nominacích, vyhledáváním hráčů v jednotlivých sportech
- Také v organizaci sportovních kroužků nebo turnajů v rámci školy
- Může navrhovat a pomáhat v doplňování sportovních pomůcek
Konkrétní nápady a návrhy
Kulturní výbor
- Tento výbor se může podílet na organizaci kulturních akcí školy
- Pomáhat s organizací akcí, jako je třeba karneval, den země, mikulášské nebo vánoční besídky
- Předkládat návrhy, na které divadelní představení, nebo filmy škola půjde
- Může se podílet na tvorbě a vydávání školního časopisu, fotografovat a pořizovat videonahrávky na akcích pořádaných školou, spolupracovat na tvorbě internetových stránek školy nebo založit žákovskou TEV
Konkrétní nápady a návrhy
Přírodovědný výbor
- V tomto výboru se mohou sdružovat žáci, kteří mají blízko k fauně a flóře
- Pod vedením učitelů biologie mohou provádět výlety do přírody, ZOO a chovných stanic
- Podporovat nebo adoptovat zvířata v ZOO nebo v přírodních parcích po celém světě
- Ve spolupráci s mysliveckým sdružením pomáhat s krmením zvířat v zimních měsících
- Mohou v prostorách školy chovat drobná zvířata nebo vybudovat terária či akvária s exotickými zvířaty, o které se pak budou starat a využívat je k výuce
- Mohou pěstovat různé plodiny, ať už okrasné nebo pro konzumaci
IX. Metody práce žákovského parlamentu
1. Diskuze
- Jedním z hlavních úkolů žákovského parlamentu je podnítit žáky k diskuzi a zlepšit tak jejich schopnost komunikace, která je pro jejich další fungování ve společnosti velmi důležitá
- V moderním světě plném elektronické komunikace je pro mnohé mladé lidi stále těžší se s ostatními vrstevníky domluvit
- Slovní zásoba se podle mnohých studií stále zmenšuje a chátrá
- Proto je třeba žáky vést k diskuzi, a to nejen mezi sebou v rámci žákovského parlamentu, ale zapojit je do komunikace s vedením školy, nepedagogickými pracovníky a rodiči
2. Práce ve skupinách
- Ke zlepšení komunikace je skvělým nástrojem práce ve skupinách
- Učí žáky spolupráce, ale i schopnosti prosadit vlastní názor
- Umění naslouchat, hodnotit, doplňovat a diskutovat o problému je velmi důležité
- Je potřebné, aby si žáci při práci ve skupinách vyzkoušeli všechny role, které jsou tam ukryté
- Nejen roli vedoucí, ale i vedenou
- Tak, aby byli žáci schopni nejen rozdělovat úkoly, ale také je přijímat a plnit
- Pro tuto metodu práce jsou skvělým prostředkem právě výbory žákovského parlamentu, kde žáci pracují s tématem, které si vybrali a je jim blízké (sport, kultura aj.)
3. Aktivity, hry
- „Kdo si hraje nezlobí“
- Ideálním způsobem nenásilné formy vzdělávání je hra
- Proto je třeba podávat problematiku co nejvíc zábavně
- Čím jsou žáci mladší, tím více se musí zapojit hra do metod žákovského parlamentu
4. SWOT analýza
SWOT je zkratka z anglického originálu:
S = Strengths (Silné stránky)
W = Weaknesses (Slabé stránky)
O = Opportunities (Příležitosti)
T = Threats (Hrozby).
- SWOT je tedy zkratkou pro vnitřní silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby z vnějšího prostředí
- Žáci pomocí těchto kritérií hodnotí situaci a hledají místa vzniku potenciálních problémů a jejich řešení
5. Debata
- Je založená na vyjadřování pro a proti argumentům k předloženému tématu. Je tedy skupinovou metodou zaměřenou zejména na rozvoj komunikativních dovedností
- Touto metodou může pracovat celá skupina. Pro kvalitní debatu je třeba mít k dispozici delší časový úsek
- Jak již bylo uvedeno, v debatě jde zejména o vyjadřování argumentů. Při argumentaci zaujímá žák poučené, uvážené, zodpovědné a strukturované vlastní stanovisko k určitému jevu, problému, názoru
- Daná otázka, která je předmětem debaty, přitom musí být položena dostatečně otevřeně
- Cílem je sdělení argumentů a rovněž zohlednění možných opačných názorů
- Důležité je podotknout, že v této metodě jde o prosazení stanoviska, nikoli vlastní osoby
- Pokud se při debatě vyskytnou oproti původnímu názoru i jiné silné argumenty, měl by být žák schopen a ochoten své původní stanovisko změnit
6. Brainstorming
- Někdy také nazýván jako útočení na mozek nebo burza dobrých myšlenek
- Jde o skupinovou techniku zaměřenou na generování co nejvíce nápadů na dané téma
- Metoda je založena na skupinovém výkonu
- Jde o předpoklad, že lidé ve skupině na základě podnětů ostatních, vymyslí více, než by vymysleli jednotlivě
- Jednou z hlavních zásad je, že kvantita vyvolává kvalitu
- Také je třeba oddělit tvorbu a produkci nápadů od jejich hodnocení, které by mohlo být na škodu celé metody
- Celá metoda brainstormingu vychází ze spolupráce členů skupiny, tedy z toho, že když lidé pracují společně, navzájem se inspirují a výsledek spolupráce je větší než pouhý součet individuálních výkonů jednotlivce
7. Metoda 6-3-5
- Jde o skupinovou, kreativní techniku a de facto psanou formou brainstormingu a často se pro ni používá termín „brainwriting“
- Zapisují se při ní nápady na papír, členové skupiny rozvíjejí původní vytvořené nápady
- Podstatou je, že skupina žáků vytváří nápady k řešení určitého problému s použitím specifického procesu
- V tomto procesu požádáme šest účastníků, aby napsali tři nápady na řešení v průběhu pěti minut (proto metoda 6-3-5)
- Po tomto stanoveném čase jsou zapsané nápady předány sousedům navrhovatelů, kteří dále rozvíjejí původní tři nápady nebo navrhnou nové nápady
- Předávání nápadů pokračuje tak dlouho, až každý člen skupiny dostane příležitost přečíst si původní tři nápady a příspěvky dalších členů a zapsat své tři příspěvky
- Výhodou této techniky je aktivní zapojení všech účastníků při hledání řešení, budování týmů, spolupráce, zlepšení komunikačních dovedností a motivace členů týmu ke sdílení nápadů a řešení, protože lze identifikovat původní zdroj nápadu
- Písemný způsob vylučuje rušivé vlivy interakce žáků (sociální napětí, osobní animozity, konflikty apod.)
- Dominantní osobnosti nemohou ovládat průběh diskuze a nesmělým studentům může vyhovovat určitá anonymita písemného projevu a klid pro vyjádření myšlenek
8. Buzz Groups
- Neboli zvučná skupina
- Buzz, protože napodobuje zvuk lidí v intenzivní diskuzi
- Jedná se o metodu, kdy jsou žáci rozděleni na malé skupiny, většinou po dvojicích nebo trojicích
- Tyto malé skupiny se scházejí na krátkou dobu, většinou na 10 minut, aby zvážily jednoduchou otázku nebo problém
- Jejich nápady jsou pak prezentovány ostatním účastníkům pro další diskuzi
- Tato technika může být použita kdykoliv v průběhu programu, zejména pokud chcete, aby se účastníci aktivně zapojili do problematiky a reagovali na konkrétní otázku či problém
9. Snowballing
- Metoda sněhové koule
- Jde o jednoduchou metodu, která není náročná na přípravu
- Odlišuje se od ostatních metod, neboť začíná od jednotlivce a postupně se na něj navalují další členové skupiny
- Na zadaném úkolu pracuje nejdřív člen skupiny sám a postupně se tvoří dvojice, čtveřice atd.
- Skupiny se postupně spojují a zvětšují, přičemž cíl nebo úkol zůstává stejný
- Na diskuzi mají účastníci daný časový limit, po jehož vypršení se skupina zdvojnásobí
- Tato metoda rozvíjí komunikaci i schopnost naslouchat
- Práce v menších skupinách umožní i neprůbojným jedincům zapojit se do debaty a projevit se
- Řídicí článek skupiny zapisuje nápady a náměty a koordinuje činnost skupin
10. Case study
- Kazuistika nebo také případová studie
- Jedná se o způsob práce s jednotlivým nápadem či námětem, kdy si přehledně, nejlépe podle daného schématu, uspořádáme všechna fakta, která jsou nám o něm známa, a následně je analyzujeme
- Díky metodě případových studií lze postihnout některé souvislosti, které nejsou na první pohled zjevné, a tím nám umožňuje pochopit celý problém do hloubky
- Případové studie vychází z předpokladu, že důkladné prozkoumání jednoho problému napomůže porozumění problémům podobným
11. Metoda Phillips 66
- Podstata aktivizující metody Phillips 66 spočívá v tom, že šest žáků diskutuje šest minut o problému na zadané téma
- Výhodou oproti jiným vyučovacím metodám je nesporný fakt, že dochází k procvičování pohotovosti reakcí
- Žáci se cvičí v omezeném, relativně krátkém čase, rychle produkovat myšlenky, filtrovat, definovat a sdělovat je diskutujícím
- Učí se pružně rozhodovat, konfrontovat a prosazovat své názory
12. HOBO metoda
- Princip HOBO metody spočívá v tom, že po zadání problému následuje fáze samostudia
- Například analýza sběru dat z literárních zdrojů nebo z materiálů, dostupných na internetu
- Teprve druhou fází je diskuze ve skupině a na závěr jsou zveřejněny výsledky, respektive závěry řešení
- Fáze samostudia končí sepsáním písemné přípravy, se kterou žáci následně vstupují do diskuze, při níž se rozdělí na skupinu předkladatelů návrhu a oponentů, kteří vzájemně argumentují a prosazují své vlastní názory
- Učitel jednání moderuje, nepřímo řídí a následně ukončí diskuzi a podílí se na přijetí a případné korekci závěrů plynoucích z diskuze
X. Cíle práce žákovského parlamentu
X. Cíle práce žákovského parlamentu
Dlouhodobé cíle
- Dlouhodobé cíle musí být stanovovány ve spolupráci s vedením školy a měly by být směřované na vylepšení žákovského prostředí, samotné školy, zkvalitnění výuky, rozjetí různých projektů, nebo spolupráci s jinými školami
- Dlouhodobé cíle mohou být stanoveny na horizont několika let a mohou se týkat všech oblastí souvisejících se školou a jejím fungováním
- Nejsou omezeny funkčním obdobím a mohou přesahovat i do dalších let
- Také mohou být průběžně doplňovány či nahrazovány, pokud se ukáže, že jejich provedení není možné
X. Cíle práce žákovského parlamentu
Střednědobé cíle
- Střednědobé cíle by měly být stanovené na funkční období žákovského parlamentu, tedy na jeden žákovský rok
- Měly by korespondovat s volební kampaní a s cíli, které si kandidáti zvolili jako prioritu jejich fungování v žákovském parlamentu
X. Cíle práce žákovského parlamentu
Krátkodobé cíle
- Krátkodobé cíle vychází z aktuální situace ve škole
- Jsou stanovovány nejen na začátku fungování žákovského parlamentu, ale vyplývají z příspěvků členů parlamentu nebo návrhů výborů či všech ostatních lidí působících v žákovském prostředí
XI. Žákovský parlament a zapsané spolky
- Spolek je právně upraven v § 214—302 občanského zákoníku
- Při základních školách běžně vznikají spolky (např. spolek rodičů a přátel školy, spolek rodičů, sdružení přátel školy apod.)
- Spolupráce s těmito spolky je pro školu velmi důležitá
- Pro koordinátory je spolupráce žákovského parlamentu se spolky velmi prospěšná
- Je dobré pravidelně informovat spolky o práci žákovského parlamentu a návrzích, které z něj vzejdou
- Pro tyto spolky jsou pravidelné informace o práci žákovského parlamentu důležitou zpětnou vazbou o dobré práci ve škole
XI. Žákovský parlament a zapsané spolky
- Ideální by bylo, aby alespoň jednou za žákovský rok navštívil koordinátor společně s předsedou žákovského parlamentu schůzky těchto spolků a podal informace o dění v žákovském parlamentu
- Zástupce spolků seznámí s prací žákovského parlamentu a probere s nimi další možnosti zlepšení školy
- Vylíčí činnost žákovského parlamentu a poreferuje o návrzích a nápadech, které se na schůzkách probírají, také může seznámit spolky o problémech žáků ve škole a o klimatu ve škole
- Kontakt s rodiči je nezbytnou součástí práce učitelů a vedoucích pracovníků
- Seznámení s prací žákovského parlamentu jim pak usnadní komunikaci s rodiči a umožní jim lepší spolupráci, kterou mohou využít v mnoha ohledech
- Například pomoc při různých akcích školy, sponzorské dary škole aj.
XII. Evaluace a Autoevaluace
- Výsledky své činnosti žákovský parlament předkládá ve vhodné a adekvátní formě ostatním subjektům, které s ním žákovské prostředí tvoří
- Pro zdárné fungování žákovského parlamentu pro další funkční období je třeba vyhodnotit práci jeho členů a jeho celkové fungování
- Každý člen by měl provést zhodnocení své práce a také vyhodnotit práci celého žákovského parlamentu
- Zhodnotit fungování je třeba provést i mezi ostatními žáky školy, vedením školy, rodiči a nepedagogickými pracovníky
- Výstupy a hodnocení práce žákovského parlamentu by mělo být prováděno průběžně, čtvrtletně, pololetně, ale lze je provádět i po každém zasedání
- Důležité je provést širší evaluaci a autoevaluaci na konci funkčního období
- Evaluaci a autoevaluaci je možno provádět různými způsoby
- Od dotazníkových šetření přes SWOT analýzu nebo formou diskuze ve skupinách
- Zpětná vazba o práci žákovského parlamentu je pro koordinátora velmi důležitá
- Díky evaluaci a autoevaluaci může provést změny, které do budoucna zlepší jeho fungování
- Asi nejdůležitější je pro koordinátora zhodnocení práce žákovského parlamentu po jednom funkčním období
- To ukáže, do jaké míry byla právě jeho rozhodnutí správná, nebo nikoli
- Co může koordinátor společně s vedením školy změnit:
Četnost schůzek
- Jedná se hlavně o četnost schůzek
- Podle počtu žáků, kteří docházeli do žákovského parlamentu, může počet zasedání navýšit, nebo omezit
- Může například zjistit, že zájem žáků byl enormní a množství nápadů a připomínek bylo velké
- Schůzky se pak protahovaly a časový prostor, který jim byl vymezen, nestačil
- Nebo došlo k opačné tendenci a z pléna žáků na některých schůzkách nevzešly žádné připomínky nebo náměty a schůzky byly po několika minutách ukončeny
- Samozřejmě, že i v tomto případě má schůzka smysl, protože cílem žákovského parlamentu není jen schvalování nových návrhů, ale stojí pak za zvážení, zda snížit počet schůzek
Absence zvolených členů
- Dalším důležitým ukazatelem je absence zvolených členů žákovského parlamentu
- Na konci žákovského roku je třeba vyhodnotit práci všech zvolených členů a zástupců
- Vyloučit žáky, kteří se do práce aktivně nezapojovali, a na začátku žákovského roku provést dovolení nových členů
- Je třeba tak učinit po konzultaci s třídním učitelem, aby nový člen žákovského parlamentu měl o práci v této instituci zájem a situace se neopakovala
Počet zvolených členů žákovského parlamentu
- Společně s vedením školy a předsedou parlamentu je také možné zvážit počet členů žákovského parlamentu
- Může se stát, že počet členů je příliš velký a množství členů je na škodu kvalitě práce žákovského parlamentu
- Nebo naopak počet zvolených členů nepostačuje a je třeba ho navýšit, neboť je na některé členy kladeno příliš mnoho úkolů. které nejsou schopni zvládnout
- V tom případě může být navýšen počet členů na jednotlivé třídy nebo jen dovolit nové členy podle doporučení třídních učitelů
Zasedání veřejné, nebo nikoli
- Po prvním roce fungování žákovského parlamentu se také ukáže, jestli zasedání žákovského parlamentu dělat veřejné, či nikoli
- Podle zájmů ostatních žáků se pak koordinátor společně s vedením školy rozhodne, jestli ponechá stávající stav nebo jej změní
- Jestliže byly schůzky veřejné a uskutečňovaly se v aule nebo tělocvičně za přítomnosti všech učitelů a žáků školy, mohlo si vedení školy na schůzkách žákovského parlamentu udělat obrázek, jak zvolení členové a žáci školy reagují
- Schůzky ukázaly, jestli byli členové aktivní a přítomnost ostatních žáků a učitelů je motivovala ke kvalitnější práci a větší aktivitě
- Stejně je možné postřehnout, jestli se žáci, kteří byli na zasedání v roli přihlížejících, zapojovali do diskuze a vyjadřovali se k projednávaným tématům nebo pouze znuděně přihlíželi a čekali na konec zasedání
Zasedání po vyučování nebo v jeho průběhu
- Podobnou zpětnou vazbu přinese i opačný případ, kdy byla zasedání žákovského parlamentu před nebo po vyučování
- Stejně i forma uzavřených jednání žákovského parlamentu
- Když koordinátor zjistí zájem ostatních žáků školy navštěvovat zasedání, může změnit čas i místo schůzek, aby jejich zájmu vyhověl
- Podle ohlasu žáků a učitelů se pak může koordinátor společně s vedením školy rozhodnout ohledně zasedání na další funkční období
- Vlastní evaluaci a autoevaluaci by si měl provést i samotný koordinátor
- Ta mu ukáže všechna pro a proti existence žákovského parlamentu na jeho škole
- Zjistí, jestli se na škole zlepšily podmínky, zkvalitnila výuka nebo zkulturnilo prostředí školy
- Zjistí postoj ostatních pedagogů a nepedagogických pracovníků školy k práci a fungování žákovského parlamentu
- Ukáže mu, jestli se zlepšilo klima školy a vztahy mezi žáky, ale i vztahy mezi žáky a učiteli, v neposlední řadě i vztahy mezi školou a rodiči
- Toto zhodnocení by neměl koordinátor provádět jen na konci funkčního období, ale také v průběhu žákovského roku
- Už jen komunikace s ostatními učiteli a nepedagogickými pracovníky školy může ukázat pozitiva či zápory fungování žákovského parlamentu
- Důležité je také seznámit se s postojem členů žákovského parlamentu
- Zjistit, jak vnímají práci pro školu a jestli jsou spokojeni s naplňováním úkolů a nápadů, které žákovský parlament schválil
- Jestli je práce v žákovském parlamentu baví a naplňuje, jestli si ji takto představovali nebo jsou překvapeni náročností či lehkostí projektu
- Také ohlas ostatních žáků školy mnohé ukazuje
- Je dobré vědět, jak žáci vnímají práci žákovského parlamentu a jak se změnil jejich postoj ke školnímu prostředí
- Evaluace a autoevaluace je pro koordinátora syntézou hodnocení práce všech zainteresovaných článků v projektu
- Nejen zvolených členů, ostatních žáků školy, učitelů, vedení školy a nepedagogických pracovníků, ale i rodičů
- Pro zdárné fungování žákovského parlamentu je třeba znát názor na práci těchto subjektů a vnímat jejich zpětnou vazbu
- Nemusí jít vždy o hloubkovou analýzu, ale i drobné připomínky žáků nebo diskuze s kolegy mohou být pro koordinátora přínosné a je třeba je brát na zřetel
- Výsledky šetření je třeba vyhodnotit a vyvodit z nich postřehy pro další fungování žákovského parlamentu
- Také se musí provést dostatečná prezentace výsledků a seznámit s nimi všechny zainteresované
Literatura
- SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál 2009
- PETLÁK, E. Pedagogicko - didaktická práca učiteľa. Bratislava: IRIS, 2000. s. 120. ISBN 80-89018-05-X
- GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. 159 s. ISBN 80-85783-28-2
- MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5
- KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Barrister & Principal, 2007. ISBN 978-80-87029-12-1
- ROHLÍKOVÁ L., VEJVODOVÁ, J. Vyučovací metody na vysoké škole. Praha: Grada Publ., 2012. s. 69. ISBN 978-80-247-4152-9
- CYRUS, P. et al. Informační technologie v přípravě středoškolských učitelů technických předmětů. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1997. 100 s., ISBN 80-7041-278-X
- KOŠŤÁLOVÁ, H., KRÁLOVÁ, T., LORENC, M. Vybrané kapitoly pro rozvoj pedagogických dovedností. Praha: Oeconomica 2010, s. 9
- BRANDER, Patricia, Peter KRAPF a Wiltrud WEIDINGER. Kompas: manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Vyd. 1. Editor Rolf Gollob, Peter Krapf. Překlad Eva Potužníková, Martin Potužník. Praha: Argo, 2006, Edice pedagogické literatury. ISBN 80-720-3827-3
- ČECHOVÁ, B. H. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009
- FRONĚK, Jan, Eliška BUCVANOVÁ a Karel KARAFIÁT. Žákovský parlament na prvním stupni: pomocník pro koordinátora parlamentu. V Praze: Gemini, 2013. ISBN 978-80-905293-9-7
- GEMINI O. S. Politeia: Výchova demokratického občana. Praha: Gemini o. s., 2008
- GOLLOB, R., KRAPF, P., WEIDINGER, W. Vzděláváním k demokracii. Podklady pro učitele k výchově k demokratickému občanství a k výchově k lidským právům. Brno: M, 2012
Literatura
- GOLLOB, Rolf a Peter KRAPF. Život v demokracii: učební plány VDO/VLP pro druhý stupeň základních škol. 1. vyd. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Masarykova univerzita, 2012, Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-6088-3
- HAZLBAUER, Tomáš, Kamila PETROVSKÁ a Filip HOTOVÝ. Žákovský parlament III. V Praze: Gemini, 2012. ISBN 978-80-905293-3-5
- HAZLBAUER, Tomáš, Kamila PETROVSKÁ a Filip HOTOVÝ. Žákovský parlament II. V Praze: Gemini, 2012. ISBN 978-80-905293-2-8
- HAZLBAUER, Tomáš, Kamila PETROVSKÁ a Filip HOTOVÝ. Žákovský parlament I. V Praze: Gemini, 2012. ISBN 978-80-905293-1-1
- Charta Rady Evropy o výchově k demokratickému občanství a lidským právům: přijatá v rámci doporučení CM/Rec(2010)7 Výboru ministrů. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5827-9
- MATĚJKA, O., HOTOVÝ, F. Výchova k občanství. Doplňující koncepce k současnému kurikulu. Brno: MU, 2012
- MATĚJKA, Ondřej, Filip HOTOVÝ a Maria Helena SALEMA. Politika do školy patří: metodický materiál pro učitele. 1. vyd. Editor Rolf Gollob, Peter Krapf. Překlad Vladimír Jůva. Brno: Masarykova univerzita, 2012, Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-210-5927-6
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001, ISBN 80-211-0372-8
- PASTOROVÁ, M. a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VÚP, 2011
- PIŤHA, Petr. Úvod do výchovy k občanství: knížka pro učitele a veřejnost. Praha: Aved, 1992
- PROTIVÍNSKÝ, Tomáš a Monika DOKULILOVÁ. Občanské vzdělávání v kontextu českého školství: analytická sonda. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5833-0
- SUCHOMEL, Jan. Žákovský parlament jako nástroj výchovy k demokracii. Brno, 2017, 62 s. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy. Vedoucí bakalářské práce doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc
Nyní přejděte na závěrečný test, v případě 80%ní úspěšnosti si můžete vygenerovat certifikát. Po absolvování testu prosím vyplňte hodnotící dotazník.
Gratulujeme, úspěšně jste absolvovali tuto e-learningovou kapitolu.